25 Ιαν 2010

Δελτίο Τύπου Συν-Κυκλαδικής Πρωτοβουλίας

clip_image002

(Νομαρχιακό Συμβούλιο 21/1/10)

Στο νομαρχιακό συμβούλιο στις 21/1/10, που συνεδρίασε με κεντρικό θέμα τη Διοικητική Μεταρρύθμιση “Πρόγραμμα Καλλικράτης”, ο εκπρόσωπος μας Νίκος Συρμαλένιος υποστήριξε τις παρακάτω θέσεις:

  1. Η Διοικητική Μεταρρύθμιση αποτελεί αδήριτη ανάγκη για τη Χώρα
  2. Το κείμενο του “Προγράμματος Καλλικράτης” δεν είναι ένα νομοσχέδιο, παρά περισσότερο μία έκθεση ιδεών γενικών αρχών
  3. Είναι λάθος σε αυτό το κείμενο να τοποθετηθούμε υπέρ ή κατά, από τη στιγμή που δεν έχουμε μπροστά μας ένα ολοκληρωμένο σχέδιο. Χρειάζεται σήμερα να καταθέσουμε τις προτάσεις μας, οι οποίες να βρίσκονται σε μια δυναμική εξέλιξη, μέχρις ότου να μπορούμε να συζητήσουμε για ένα νομοσχέδιο με συγκεκριμένες προτάσεις
  4. Η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση συνιστά από μόνη της, κομβικό στοιχείο. Έρχεται με καθυστέρηση 30 χρόνων από τότε που είχε εξαγγελθεί από το ΠΑΣΟΚ στο πρόγραμμα του.
  5. Το κείμενο αυτό εμπεριέχει πολλές και σοβαρές ασάφειες. Σε σχέση με τις αρμοδιότητες (δεν είναι σαφές ποιός παίρνει τι), σε σχέση με τους πόρους (οι νύξεις περί απόδοσης μέρους του ΦΠΑ ή του φόρου ακίνητης περιουσίας, δεν συνιστά ολοκληρωμένη μεταρρύθμιση του δημοσιονομικού συστήματος με απόδοση του μεγαλύτερου μέρους των φορολογικών εσόδων απευθείας στην Αυτοδιοίκηση α΄και β΄βαθμού), σε σχέση με τη στελέχωση των υπηρεσιών (δεν είναι σαφές ποιός πάει που, αν διασφαλίζονται αναβαθμισμένες εργασιακές και οικονομικές προϋποθέσεις, ποιοί θα στελεχώσουν τους Δήμους των μικρών νησιών που ανήκαν στα καταργούμενα Επαρχεία κλπ.) Για να στελεχωθεί το σύνολο των υπηρεσιών της Αυτοδιοίκησης, θα απαιτηθούν νέες προσλήψεις, κάτι που έχει αποκλειστεί από την κυβέρνηση, αφού έχει διακηρύξει ότι θα κάνει προσλήψεις μόνο στον τομέα της Υγείας, της Παιδείας, της Δημόσιας Ασφάλειας.
  6. Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση: Κυριαρχεί το Περιφερειαρχοκεντρικό μοντέλο, αφού δημιουργεί παντοδύναμο Περιφερειάρχη που διορίζει τους Αντιπεριφερειάρχες, που θάπρεπε να εκλέγονται (οι χωρικοί), από τους νομούς από τους οποίους προέρχονται. Δεν υπάρχουν αποκεντρωμένοι αυτοδιοικητικοί θεσμοί σε νομαρχιακό επίπεδο. Κατά τη γνώμη μου, το Τμήμα του Περιφερειακού Συμβουλίου που εκλέγεται π.χ. από το νομό Κυκλάδων, θα έπρεπε θεσμοθετημένα να έχει και αυτοτελή λειτουργία στο χώρο ευθύνης του, με αντίστοιχους πόρους και αρμοδιότητες.
  7. Η ύπαρξη των επτά (7) Κρατικών Γενικών Διοικήσεων με πρόσχημα το Συνταγματικό κώλυμμα, θέτει εκ των πραγμάτων τις Αυτοδιοικητικές Περιφέρειες υπό επιτήρηση. Η πρόταση που κατατέθηκε για ύπαρξη της κρατικής διοίκησης σε νομαρχιακό και όχι σε περιφερειακό επίπεδο, κατά τη γνώμη μου, είναι σωστή.
  8. Η θέση για ένα ΟΤΑ ανά νησί στις Κυκλάδες, κατά βάση είναι σωστή, αλλά θα κριθεί και πάλι από την ύπαρξη, τις αρμοδιότητες, τους πόρους και το προσωπικό, στους αποκεντρωμένους θεσμούς (τοπικά διαμερίσματα-τοπικά συμβούλια) του εναίου ισχυρού Δήμου. Ας μην ξεχνάμε ότι η Αυτοδιοίκηση δεν είναι μόνο τοπική διοίκηση, αλλά και θεσμός δημοκρατικής συμμετοχής, όπου οι αποφάσεις παίρνονται στο πιο κοντινό προς τον πολίτη επίπεδο.
  9. Σχετικά με το εκλογικό σύστημα, η κατάργηση του 42% είναι θετική, αλλά η επαναφορά του συστήματος 3/5 η πλειοψηφία και 2/5 όλες μαζί οι μειοψηφίες, αποτελεί εν τέλει πλειοψηφικό σύστημα, που νοθεύει τη λαϊκή βούληση και κυριαρχία. Το μόνο εκλογικό σύστημα, που τουλάχιστον στο επίπεδο της Αυτοδιοίκησης, δίνει τη δυνατότητα για συγκρότηση ψηφοδελτιων τοπικών πρωτοβουλιών, πολλές φορές και έξω από τα κόμματα και ανταποκρίνεται αυθεντικά στην ψήφο του λαού, είναι η Απλή Αναλογική.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: α) Το πρόγραμμα “Καλλικράτης” φαίνεται να θέλει την Αυτοδιοίκηση ως Διοίκηση και λιγότερο ως Αυτο-Διοίκηση β) Δεν διασφαλίζονται οι προϋποθέσεις για Περιφερειακή Αποκέντρωση με Αυτοδιοίκηση

Μετά τη διαλογική συζήτηση που ακολούθησε, στην οποία κατατέθηκαν αξιόλογες προτάσεις από πολλές πλευρές, η πλειοψηφία επέμεινε στην καταρχήν θετική ψήφιση του “Καλλικράτη”. Ο εκπρόσωπος μας επέμεινε στην κατάθεση των δικών μας ολοκληρωμένων προτάσεων, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων για τη νησιωτικότητα, επεσήμανε ότι μια ψηφοφορία υπέρ ή κατά, αδικεί τη συζήτηση και τις προτάσεις που κατατέθηκαν και τελικά αφού η πλειοψηφία επέμεινε στην υπερψήφιση του, ψήφισε κατά, λαμβάνοντας υπόψη όλο το προηγούμενο σκεπτικό.

22/1/10 Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ

από antiparios.blogspot.com